Avís | Aviso

=> Versió en català (la primera part de l'entrada)

=> Versión en castellano (a continuación del texto catalán)

divendres, 17 de maig del 2013

Créixer --- Crecer

[Entrada 251]

Créixer


Fa pocs dies un amic, que ara té 18 anys, em comentava que havia estat llegint el que havia escrit al seu blog quan en tenia 16 anys i em deia que s’havia adonat que als seus 16 anys era “tonto”. És també força probable que d’aquí a un parell d’anys opini el mateix del que hi hagi escrit ara. Fins i tot jo ho podria dir del que era jo mateix fa un parell d’anys... Tots creixem, evolucionem, aprenem i fins i tot madurem. Potser durant l’adolescència això sigui molt més marcat ja que dels 12 als 14 anys se sol fer un gran salt, aquests salts continuen sent molt grans, encara que no tant, fins que un no arriba als 24 o 25 anys. Després em sembla que s’evoluciona més lentament. Encara que tots fem i pensem coses de les que ens n’acabem penedint, sempre acabem pensant que abans érem estúpids perquè no veiem les coses com les veiem ara.

Em sembla obvi que el que sóc ara és el fruit del meu coneixement i de la meva experiència. Fa dos anys també, però en dos anys he après i he viscut coses noves, llavors, quan fa dos anys veia les coses d’una altra manera no era estúpid, simplement jo era un altre. Un altre que estava vivint la seva realitat tal qual era. Per això crec que als 12 anys cal ser un nen impúber. Als 14 un adolescent desorientat i als 16... El que toqui ser. A cada edat s’ha de ser el que toca. El joc de la vida va d’això. Va de créixer passant una etapa darrera l’altre per arribar a ser una persona cada dia més adulta.

Òbviament, no tothom creix a la mateixa velocitat, ni viu les mateixes experiències, ni madura al mateix ritme. En això del créixer, no necessàriament el que va més de pressa va més lluny, ni el que va més lent té més risc que un altre de no arribar. A cadascú li cal el seu temps.

Vull dir, doncs, que no crec que un noi de 16 anys sigui més (ni menys) estúpid que un de 18. M’encanta parlar amb nois d’aquestes edats i gaudir de la seva visió del món, en general força radicalitzada, però plena de futur, d’il·lusions, malgrat que també de pors. Crec fermament que ningú no és estúpid pel fet de tenir tals o quals anys. I que, encara que t’ho sembli, als 16 anys no eres “tonto” o, si més no, no ho eres més que ara ja que aquell noi de 16 anys era imprescindible per arribar a ser el noi de 18 que ets ara. No t’avergonyeixis d’ell, sense ell no series qui ets.

Una abraçada.






Crecer


Hace pocos días un amigo, que ahora tiene 18 años, me comentaba que había estado leyendo lo que había escrito en su blog cuando tenía 16 años y me decía que se había dado cuenta de que a sus 16 años era tonto. Es también muy probable que dentro de un par de años opine lo mismo de lo que haya escrito ahora. Incluso yo lo podría decir del que era yo mismo hace un par de años... Todos crecemos, evolucionamos, aprendemos e incluso maduramos. Quizás durante la adolescencia eso sea mucho más marcado ya que de los 12 a los 14 años se suele dar un gran salto, esos saltos siguen siendo muy grandes, aunque no tanto, hasta que uno llega a los 24 o 25 años. Después me parece que se evoluciona más lentamente. Aunque todos hacemos y pensamos cosas de las que nos acabamos arrepintiendo, siempre acabamos pensando que antes éramos estúpidos porque no veíamos las cosas como las vemos ahora.

Me parece obvio que lo que soy ahora es el fruto de mi conocimiento y de mi experiencia. Hace dos años también, pero en dos años he aprendido y he vivido cosas nuevas, entonces, cuando hace dos años veía las cosas de otra manera no era estúpido, simplemente yo era otro. Otro que estaba viviendo su realidad tal cual era. Por eso creo que a los 12 años es necesario ser un niño impúber. A los 14 un adolescente desorientado y los 16... Lo que toque ser. En cada edad hay que ser lo que toca. El juego de la vida va de eso. Va de crecer pasando una etapa tras otra para llegar a ser una persona cada día más adulta.

Obviamente, no todo el mundo crece a la misma velocidad, ni vive las mismas experiencias, ni madura al mismo ritmo. En eso del crecer, no necesariamente el que va más deprisa va más lejos, ni el que va más lento tiene más riesgo que otro de no llegar. A cada uno le hace falta su tiempo.

Quiero decir, pues, que no creo que un chico de 16 años sea más (ni menos) estúpido que uno de 18. Me encanta hablar con chicos de esas edades y disfrutar de su visión del mundo, en general muy radicalizada, pero llena de futuro, de ilusiones, aunque también de miedos. Creo firmemente que nadie es estúpido por tener tales o cuales años. Y que, aunque te lo parezca, a los 16 años no eras tonto o, cuando menos, no lo eras más que ahora ya que aquel chico de 16 años era imprescindible para llegar a ser el chico de 18 que eres ahora. No te avergüences de él, sin él no serías quien eres.

Un abrazo.

2 comentaris:

gerardbcn ha dit...

M´ha agradat molt aquest post.
Crec recordar que jo vaig comentar ja fa força temps en algun post teu similar que al jovent s´el critica sovint injustament per qualsevol motiu...
Avui faré una reflexió que es segur que no vaig fer aleshores.
Es diu - per exemple - que molts joves son radicals i vui deixar constància d´una cosa...
En Saramago, el premi nobel,va deixar dit que ell contra més vell es feia més radical era.
Això trenca esquemes i crec que tenia raó.
Tots estem cridats a comprovar-ho...
Jo sempre original
Una forta abraçada...

Josep Peaceforever ha dit...

@gerardbcn, he parlat sovint d'aquests temes de l'evolució personal, de la situació de l'adolescent front als adults, i de la maduració. Estic amb Saramago, quan més gran sóc, més radical sóc. Tot i que això no vol dir més intolerant, ans al contrari, cada dia en sóc més.

Moltes gràcies per passar i molt especialment pel teu comentari. Ben original, ben cert.

Una abraçada.



--- Traducción de los comentarios precedentes en catalán ---
gerardbcn dijo...
Me ha gustado mucho este post.
Creo recordar que yo comenté ya hace bastante tiempo en algún post tuyo similar que la juventud se lo critica a menudo injustamente por cualquier motivo...
Hoy haré una reflexión que es seguro que no hice entonces.
Se dice -por ejemplo- que muchos jóvenes son radicales y quiero dejar constancia de una cosa...
En Saramago, el premio nobel, dejó dicho que él cuanto más viejo se hacía más radical era.
Esto rompe esquemas y creo que tenía razón.
Todos estamos llamados a comprobarlo...
Yo siempre original
Un fuerte abrazo...
17 de mayo de 2013 21:42


Peace-for-ever dijo...
@gerardbcn: He hablado a menudo de estos temas de la evolución personal, de la situación del adolescente frente a los adultos, y de la maduración. Estoy con Saramago, cuanto mayor soy, más radical soy. Aunque esto no quiere decir más intolerante, sino al contrario, cada día soy más.

Muchas gracias por pasar y muy especialmente por tu comentario. Muy original, muy cierto.

Un abrazo.
--- ------------------------------------------ ---

Publica un comentari a l'entrada